NFFBs egne seminarer

Høstseminar 2023

«Vi trenger å høre til –kunstens muligheter»

Oslo, lørdag 04.11 og søndag 05.11. 2023

Velkommen til vårt årlige høstseminar, hvor vi også i år har latt oss inspirere av temaet for verdensdagen for psykisk helse den 10.oktober, og koblet det videre til våre kreative uttrykk og kunstens muligheter. Programmet for dagene er en blanding av foredrag og workshops, og innholdet spenner fra en manual for billedterapi ved depresjon til hvordan Nasjonalmuseet skaper kunstmøter som kan bidra til livsmestring. Vi håper dere vil få både inspirasjon, faglig påfyll og følelsen av å høre til i et kreativt fellesskap gjennom disse 2 dagene!

Du møter:

Mimmu Rankanen er kunstterapeut, kognitiv analytisk terapeut og professor i billedterapi ved OsloMet. Hun har publisert flere forskningsartikler. Mimmu gir først en kort presentasjon av hvordan håndtere følelser i billedterapi, før vi deltar i en eksperientell workshop med fokus på hvordan vi kan ta vare på og støtte både vår egen og andres mentale helse i billedterapi.

Heidi Remme er spesialpedagog og billedterapeut, og spesielt opptatt av traumebehandling. Hun arbeider for tiden i tiltak innen rus og psykisk helse. Hun vil gi en kort introduksjon og forsmak om bakgrunn og målet med boken sin: «Billedterapiens Kraft -tanker og følelser uttrykt gjennom bilder og ord»

Christina Blomdahl er leg. Arbetsterapeut, billedterapeut og har doktorgrad med tittel: «Painting from Within – Developing and Evaluating a Manual-based Art Therapy for Patients with Depression». Hun arbeider i Sødra Älvsborg i Sverige. Christina vil presentere billedterapi på en fenomenologisk grunn og i workshop’en vil vi prøve ut grunnprinsippene for metoden.

Astrid Hovengen er klinisk sosionom med spesialitet i kunst og billedterapi. Hun arbeider med forebyggende tiltak for barn og unge i Nordre Follo kommune.Astrid vil starte søndagen med en kreativ øvelse med nærvær, ro og mulighet for nye oppdagelser fra deg til deg gjennom metoden «neurographicart».

Gudrun A. Eidsvik er kurator i avdeling formidling og publikum i Nasjonalmuseet. Hun vil snakke om Samling i samlingen – Gjennom flere år har museet utviklet en kursserie kalt «Inn i bildet», der deltakerne med utgangspunkt i et selvvalgt kunstverk i samlingen jobber prosessorientert med ulike teknikker over tid.

Noris Dias er lege, psykoterapeut, billedterapeut og kunstner. De siste to årene har hun arbeidet som psykoterapeut og billedterapeut ved Vitalis Helse, avd. Holmen Gård, en institusjon for rusavhengighet og personlighetsforstyrrelser.Hennes tema i både foredrag og workshop er: «Vi, de usynlige» om å behandle med kunst og kreativitet ved Holmen Gård, og om to års erfaring med traumebehandling.

Lørdag 04.11.22

•  09.30 –10.00: Innregistrering
  • 10.00 –10.30: Info fra Styret
  • 10.30 –12.00: Mimmu Rankanen
  • 12.00 –13.30: Lunsj & bokprat med Heidi Remme
  • 13.30 –16.30: Christina Blomdahl
  • 16.30 –17.00: Avslutning første dag

Søndag 05.11.22

• 09.30 -10.00: Morgenkaffe
  • 10.00 –11.30: Astrid Hovengen
  • 11.30 –12.15: Matpakkelunsj
  • 12.15 –13.15: Gudrun A. Eidsvik
  • 13.15 –13.30: Kort pause
  • 13.30 –16.00: Noris Dias
  • 16.15: Takk for denne gang!

Pris og påmelding

Pris for seminaret inkluderer lunsj lørdag, te/kaffe, og kaker/frukt:
kr. 900 for medlemmer / kr. 1300 for andre

Bindende påmelding sendes til: billedterapiforeningen@gmail.com  innen 25.oktober

Faktura blir sendt deg via mail.

OBS! Fordi Åpent bakeri ikke har fastsatt menyen ennå, får du tilsendt meny hvor du melder ditt lunsjønske etter at du har meldt deg på seminaret. Søndagen tar du med deg matpakke.

OsloMet, Pilestredet Park 35, 0167 OSLO

Arrangør